waarheid gelukkig
Geluksleven

De waarheid over gelukkig zijn – Dit is waarom je brein je misleid

Waar word jij gelukkig van? Veel mensen zijn ervan overtuigd dat ze gelukkiger zullen zijn als ze een goede baan hebben, veel geld hebben, fantastische spullen, ware liefde vinden, het perfecte lichaam hebben, of goede cijfers halen. Maar wist je dat niets van dit alles je daadwerkelijk zo gelukkig maakt als dat je van tevoren denkt? Benieuwd waarom? Lees snel verder.

Hoe komt het toch dat je denkt dat je gelukkiger bent als je eindelijk een goed cijfer haalt, een hoger salaris krijgt, een groter huis vindt of een aantal kilo’s afvalt? Waar komt deze overtuiging vandaan en waarom is het zo lastig om deze overtuiging los te laten en in te zien dat dit je niet gelukkiger maakt? Aan de hand van een aantal voorbeelden ga ik je uitleggen hoe je brein werkt.

Vergelijkingen maken die niet relevant zijn

Je maakt vergelijkingen die niet relevant zijn. Een voorbeeld hiervan is onderstaande afbeelding. Welke oranje cirkel is volgens jou groter, links of rechts?

Het lijkt alsof de cirkel rechts groter is maar in werkelijkheid zijn ze even groot. Je denkt dat de cirkel rechts groter is omdat er kleine grijze cirkels omheen zitten waardoor je brein denkt; die oranje cirkel moet wel groter zijn. Dit geldt ook voor de linker oranje cirkel. Je brein denkt dat deze kleiner is door de grote grijze cirkels eromheen. Je brein wordt afgeleid door de dingen eromheen die in werkelijkheid helemaal niet relevant zijn voor datgene waar het om gaat.

Zo doen we dat ook met ons geluk. Zijn we ons ervan bewust dat deze referentiepunten onze kijk op waar we gelukkig van worden beïnvloeden En zijn deze referentiepunten wel echt de punten die ertoe doen en die bijdragen aan ons geluk? Of denken we dat ze bijdragen aan ons geluk terwijl ze eigenlijk helemaal niet relevant zijn? Ontlenen wij ons geluksgevoel aan de juiste referenties?

De invloed van verwachtingen op je geluksgevoel

Stel je voor je rijdt over de snelweg en rijdt harder dan de maximale snelheid. Net te laat zie je de flitspaal over het hoofd. Kak een boete, je kijkt op je kilometerteller en ziet dat je 12 km te hard rijdt. In je hoofd maak je snel een rekensom van de hoogte van de boete. Een aantal weken later valt de boete op de mat en tot je verbazing is hij 50 euro lager dan je had gedacht. Je voelt je opgelucht. Best gek toch dat je je opgelucht kunt voelen door het kijken naar een boete? Je focus lag vooral op de hoogte van de boete die je hoger had ingeschat en lager is uitgevallen. Als het andersom was geweest, namelijk dat de boete hoger was dan je had gedacht dan had je ervan gebaald. Er is niets veranderd aan de boete; het is nog steeds dezelfde boete, hetzelfde papier met hetzelfde referentienummer. Het is jouw verwachting die zorgt voor jouw emotionele staat die samenhangt met je referentiepunt.

Sociale vergelijkingen

Onze referentiepunten laten we sterk afhangen van onze sociale omgeving. Zoals bijvoorbeeld onze salarissen. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer je ontdekt dat al jouw collega’s een hoger salaris verdienen dan jij, je werkplezier omlaag gaat. Er verandert niets aan je werk zelf of aan de situatie maar alleen de gedachten aan het feit dat je collega’s meer verdienen zorgen dat je minder werkplezier ervaart. Voor social media geldt dat we hier onbedoeld de verkeerde referentiepunten gebruiken. We bekijken lichamen, gezichten en levens van mensen die we voorbij zien komen in onze feed. Wat je niet weet is wat deze mensen moeten doen voor deze lichamen, hoeveel ze ervoor betaald hebben en of deze levens realistisch zijn. En toch vergelijk je jezelf onbewust met deze referentiepunten die ver weg van jouw leven staan.

Je brein raakt gewend aan dingen

Wanneer je die fantastische auto koopt, eindelijk je streefgewicht bereikt, een nieuwe baan krijgt, of een salarisverhoging krijgt dan wordt ook dit uiteindelijk ‘normaal’. Je raakt eraan gewend. Ze stoppen je met het geluksgevoel geven dat je ervan verwacht had en je referentiepunten worden gereset voor de toekomst. Ben je nog niet overtuigd? Neem een moment in gedachten toen je extreem blij was; bijvoorbeeld toen je hoorde dat je geslaagd was, voor de eerste keer in je nieuwe auto reed of de sleutels van je nieuwe huis kreeg? Heb je nog steeds hetzelfde geluksgevoel elke keer wanneer je in je auto rijdt en ben je nog steeds precies zo gelukkig elke keer dat je je huis binnenstapt? Waarschijnlijk niet.

Waar word je dan wel gelukkig van?

Zoals je hebt kunnen lezen maakt materie je niet gelukkig. Natuurlijk maakt het je gelukkig op korte termijn maar niet op lange termijn. Dat betekent natuurlijk niet dat je nooit meer nieuwe kleding, een nieuw boek, nieuwe meubels of gadgets moet kopen. Volgens onderzoekers is het belangrijk om juist voorpret te creeeren in de weg ernaartoe en daar het geluk uit te halen. Net zoals je bijvoorbeeld bij het boeken van een vakantie ervaart.

Om sociale vergelijking te voorkomen zou je al je social media kanalen kunnen verwijderen maar dit biedt natuurlijk niet de oplossing. Een oplossing kan wel zijn; het beperken van je online uren. Bijvoorbeeld door maximaal 15 minuten per dag aan social media te besteden.

Doordat je brein gewend raakt aan dingen sta je wellicht minder stil bij wat je allemaal hebt en waar je dankbaar voor kunt zijn. Vooral in deze lastige tijd waarin heel veel niet kan is het soms lastig om te beseffen en stil te staan bij de dingen die nog wel kunnen en waar we dankbaar voor mogen zijn. Om mijn bewustzijn en dankbaarheid te vergroten schrijf ik elke dag aan het einde van de dag 5 dingen op waar ik die dag dankbaar voor was. Dit helpt mij om meer in het nu te leven en om mijn geluksgevoel juist nu te vergroten.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *