grenzen aangeven
Geluksleven

Dicht bij jezelf blijven door grenzen aan te geven hoe doe je dat?

Je grenzen aangeven is een belangrijk onderdeel van je leven. Voor iedereen geldt een andere grens en het is niet altijd makkelijk om je grens aan te geven. Sterker nog, veel mensen zijn zich er niet direct bewust van wanneer iemand over zijn/haar grens heen gaat. Het leren kennen van je eigen grenzen en deze bewaken is een grote stap in een in een leven met meer zelfliefde

Grenzen aangeven hoe werkt dat precies?
Grenzen aangeven is voor veel mensen niet makkelijk. Vooral niet omdat we anderen vaak over onze grenzen heen laten gaan en achteraf pas beseffen dat dit gebeurd is. Bijvoorbeeld wanneer iemand jou beledigd of wanneer je ergens bent waar je eigenlijk helemaal niet wilt zijn maar je hebt laten overhalen door anderen. Dat besef kan je een teleurgesteld of boos gevoel geven. Zowel naar jezelf als naar anderen toe. Het is belangrijk om je grenzen aan te geven door open en eerlijk te zijn in je communicatie over waar die grenzen precies liggen. Dit kan zorgen voor confrontaties met de mensen om je heen maar uiteindelijk zorgt dit ervoor dat zowel jij als een ander respect heeft voor je.

Echt contact maken met anderen door grenzen te stellen
Je kent vast wel van die verjaardagen waar iedereen met elkaar staat te kletsen maar altijd over koetjes en kalfjes. Het gaat vaak over je werk, je partner, kinderen en ja, alles gaat goed. Persoonlijk vind ik dit soort verjaardagen helemaal niet leuk, sterker nog ik vermijd ze liever. Ik voel totaal geen connectie met de anderen. Voor mijn gevoel spelen de meeste mensen een rol. En eigenlijk is dit ook zo. Want doordat mensen zich niet echt durven laten zien uit angst om zich kwetsbaar op te stellen en hun hart te openen doen ze zich voor als iemand die ze namelijk niet zijn. Wat we eigenlijk doen door zo’n rol aan te nemen is leven in het verleden. We zijn gekwetst in het verleden op de momenten dat we ons lieten zien. Dus blijven we leven in de pijn en zijn we verdwaald geraakt in waar onze grenzen precies liggen.

Hoe kun je je eigen grenzen ontdekken?
De manier om je eigen grenzen te ontdekken en weer terug te vinden is bewustwording. Klinkt heel ingewikkeld is eigenlijk heel simpel. Op de momenten dat jij je in situaties bevindt waar je je eigenlijk niet prettig voelt loop je even weg naar bijvoorbeeld het toilet of een andere ruimte. Haal eens diep adem en maak contact met dit gevoel. Wat voel je precies, waar voel je dit en wat is er zojuist gebeurd waardoor je dit voelt? Is het omdat iemand iets heeft gezegd wat jouw raakt? Waarom raakt dit je dan? Kun je dit terugkoppelen naar de ander om je eigen grenzen aan te geven? Voel je je niet prettig omdat er teveel mensen in de ruimte zijn? Als je hier bewust mee aan de slag gaat zul je steeds meer je eigen grenzen kunnen ontdekken en aangeven. Dan zal het op den duur niet meer nodig zijn om weg te lopen maar weet je op zo’n moment direct wat er is en waarom jij je daar niet prettig bij voelt.


Ik heb dit zelf ook moeten leren, want regelmatig ging ik over mijn eigen grenzen heen. Ik stond op feestjes waar ik heen ging omdat mijn vriendinnen het leuk vonden. Liet me kwetsen door opmerkingen van anderen zonder er iets van te zeggen en maakte afspraken die ik eigenlijk niet zag zitten. Kortgeleden stond ik ook op een feestje waar ik wel zelf voor had gekozen. Maar na een paar uur voelde ik me daar totaal niet prettig meer. Voorheen had ik gebleven omdat ik me schuldig zou voelen tegenover anderen als ik weg zou gaan. Nu kies ik ervoor om nog 15 minuten te blijven en als mijn gevoel niet verandert ga ik weg. Ongeacht wat een ander daarvan vindt. Zo werkt het ook bij verjaardagen. Als je op een verjaardag bent en je hebt het na een uur nog niet naar je zin, sta dan op en ga naar huis. Het is niet onbeleefd, het is dicht bij jezelf blijven. Je zou het zelf toch ook vervelend vinden als er genodigden op jouw verjaardag zaten maar zich er onprettig voelen en blijven zitten voor jou?

Je grenzen aangeven is vallen en opstaan
Je grenzen aangeven bij mensen die dichtbij staan zoals je partner, vrienden en familie heb je vast wel eens ervaren. Bijvoorbeeld tijdens het voeren van een goed gesprek waarin jullie uitspreken wat voor jou belangrijk is, waar je mee zit en hoe je bepaalde dingen ervaart. Zo’n gesprek kan voelen als een opluchting maar er kan ook wrijving en discussie ontstaan doordat jullie grenzen niet overeen komen. Discussies kunnen gepaard gaan met allerlei emoties zoals boosheid, teleurstelling of verdriet. Laat dit soort emoties ook toe, ze mogen er zijn. Ga er vooral niet tegen in gevecht want juist door het toelaten van deze emoties in gesprekken is er een grotere kans op verbinding. Emoties zijn niet wie je werkelijk bent, het is een gevoel. Je bent namelijk niet boos, je voelt je boos. Het omarmen van negatieve emoties zorgt dat er ruimte ontstaat in jezelf. Als emoties te hoog oplopen is het verstandig om het gesprek stop te zetten en op een later tijdstip te voeren.
Door in gesprekken je grenzen aan te geven en door jouw waarden (dat wat jij belangrijk vindt) te delen ontstaat onderling respect en wederzijds begrip. Dit geldt natuurlijk ook voor je eigen grenzen. Als je ontdekt dat je weer over je eigen grenzen heen bent gegaan wees dan niet te hard voor jezelf. Ontdek wat ervoor heeft gezorgd dat je over je grenzen heen bent gegaan en neem dit mee als een wijze les voor de toekomst. Wees niet boos dat het is gebeurd, wees blij. Want zonder fouten kun je niet leren. Wees blij dat je op deze manier mag groeien in je zelfontwikkeling en het pad naar een leven vol zelfliefde mag bewandelen.

Dit vind je misschien ook leuk...