slapen
Bewustleven

Slechte slaper? Deze tips gaan je zeker helpen

Slapen geeft rust en ruimte in je hoofd en zorgt dat je de volgende dag uitgerust wakker wordt. Maar wat als je moeilijk in slaap komt of uren plafonddienst hebt? Deze tips gaan je zeker helpen.

1. Suiker en cafeine
Reageert je lichaam sterk op suikers en cafeine? Drink dan na 4 uur ’s middags geen koffie of energie drankjes meer. Laat ook de voedingsmiddelen met een hoge suikerwaardes staan.Door suiker maakt je lichaam het hormoon insuline aan. Insuline is een vrij dominant hormoon dat de aanmaak van veel andere, herstellende en vetverbrandende hormonen verstoort. Wanneer je lichaam een constant verhoogd insuline niveau heeft, zorgt dat uiteindelijk voor een verminderde aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Hierdoor kun je moeilijker inslapen en slaap je vaak ook minder diep of ben je eerder wakker of tussentijds wakker.

2. Alcohol
Je hoort het veel mensen zeggen, even een rood wijntje voor het slapen gaan dan slaap ik zo lekker in. Door alcohol kun je sneller in slaap vallen  maar de slaapkwaliteit neemt af doordat je de eerste helft beter slaapt maar de tweede helft juist slechter. Doordat je de diepe slaap (REM-slaap) naar voren haalt ga je veel dromen en  moeten je  hersnenen sneller informatie verwerken en raken ze overbelast.

3. Wifi en mobiele gegevens uit
Check jij ’s nachts wel eens je telefoon? Of word je wakker door binnenkomende berichtjes of e-mails? Zet je wifi en mobiele gegeven voor het slapen gaan uit. Hierdoor geef je jezelf de nachtrust die je verdient. Wil je toch bereikbaar zijn voor noodgevallen? Zorg dan dat je geluid aanstaat zodat je wel gebeld kunt worden.  

5. Als je ligt rust je ook
Raak je ook weleens gefrustreerd als je niet kunt slapen of wakker ligt? Ik namelijk wel. Dan zie ik de uren die ik nog kan slapen steeds minder worden. Ik was toch moe? Waarom kan ik dan niet slapen? Morgen ben ik super moe op mijn werk, aan 5 uur slaap heb ik echt niet genoeg. De beste tip die ik ooit gekregen heb voor dit probleem is: Als je ligt, rust je ook. Je lichaam spant zich namelijk niet in en je geest wordt niet beinvloed door gebeurtenissen of invloeden van buitenaf. Dat je niet in slaap kunt vallen is jammer maar probeer daardoor niet gefrustreerd te raken.  Probeer te blijven liggen en je te focussen op je ademhaling. Als je dit moeilijk vindt probeer dan te tellen. Dit zorgt ervoor dat je je gedachtes kunt verzettn en je je op 1 ding kunt focussen. Lukt het na een uur nog niet? Ga even een glaasje water drinken, of lees een paar bladzijden uit een boek.

6. Voorbereiden op het slapen
Het klinkt misschien wat overdregen, je voorbereiden op het slapen gaan moet dat echt? Nee niks moet. Maar ik merk dat het mij wel helpt. Zo beantwoord ik vanaf half 10 geen whatsappjes meer en open ik geen social media kanalen. Verder kijk ik geen spannende series, heftige nieuwsberichten of meeslepende documentaires voor het slapen gaan om zo mijn hoofd alvast rust te geven.

7. Vaste tijden slapen en wakker worden
Door drukke agenda’s wil het soms gewoon niet lukken om op tijd naar bed te gaan. Nog even snel wat afmaken voor werk, afspraken met vrienden tot laat in de avond of toch nog die ene serie afkijken. Dit alles zorgt voor een onregelmatig slaapritme wat zorgt dat je moeilijker in slaap valt en moeilijker wakker wordt. Probeer elke dag een vaste tijd naar bed te gaan en op te staan.

Dit vind je misschien ook leuk...