happy blij
Bewustleven

Tips om je happy te voelen in niet happy tijden

Voel je je soms niet happy? Niks mis mee. Iedereen voelt zich wel eens niet happy. Deze tips helpen je om weer wat happiness in je leven te krijgen.

Ondanks dat ik over geluk schrijf voel ik me niet altijd happy. Vooral nu de hele wereld op z’n kop staat dankzij het Corona virus merk ik dat ik het niet makkelijk vind om daarmee om te gaan. De hele dag door gaat het over Corona , zowel op het nieuws als in de gesprekken die ik voer met collega’s vrienden en familie. Ik maak me zorgen over mijn gezondheid en die van mijn naasten, de economie en het welzijn van de gehele wereld. Ik merk dat er momenten zijn dat het mijn stemming flink beinvloed en ik er er verdrietig en sip door voel. En dat is oké voor even maar het is wel belangrijk om positief te blijven. Wat me helpt om mijn stemming niet teveel te laten beïnvloeden en positief te blijven? Lees snel verder.

Een hoofd vol met gedachten

Op de momenten dat ik me niet happy voel merk ik dat mijn hoofd vol met gedachten zit. Ik heb de neiging om te gaan piekeren, vraagstukken te willen onderzoeken en beantwoorden, situaties opnieuw af te spelen in gedachten en in cirkels te blijven denken. Dit zijn de momenten waarop ik uit contact raak met mijn gevoel doordat ik constant in m’n hoofd zit. Om weer wat rust in m’n lichaam en hoofd te krijgen zet ik op Youtube een Yoga video op van ongeveer 20 minuten. Niet te lang want anders raak ik gedemotiveerd. Ik rol m’n yoga matje in de woonkamer uit en focus me 100% op de video. Na 20 minuten voel ik me weer rustig en in contact met mezelf.

Acceptatie en betere tijden

Het klinkt misschien vreemd; accepteren dat je je niet happy voelt. Echter zit daar de kracht van het loslaten. Niemand kan zich altijd happy voelen en een rot dag/periode hoort bij het leven. Door te vechten tegen negatieve emoties vecht je eigenlijk tegen jezelf. Juist door het toelaten, ervaren en erkennen van negatieve emoties kun je ze accepteren en weer loslaten. En weet dat er altijd betere tijden zijn.

Train je mindset

De enige die beslist hoe jij je voelt ben je zelf. Je omgeving en situaties kunnen jouw gevoelens beïnvloeden maar jij bent de bestuurder van je brein en emoties. Alles wat je in de wereld ziet is namelijk het resultaat van hoe jij erover denkt. Heb je een slechte dag? Dan kun je besluiten om naar de donkere lucht te kijken en je aandacht op al het andere dat negatieve dat momenteel in je leven speelt te vestigen. Of kijk je naar het groene gras en alle positieve dingen die er nu in je leven zijn? Het is een keuze die je bewust kunt maken.

Wees lief voor jezelf

Als ik een baaldag heb dan kan ik ervoor kiezen om onder het dekentje op de bank te zitten te scrollen door mijn social media om andermans leven te bekijken (waar ik sowieso niet blijer van word). Of Televisie te kijken en weer mijn focus op andermans leven te leggen. OF ik kies ervoor om de focus op mezelf te leggen. Want de focus van je eigen negatieve gevoelens te verplaatsen naar een ander is een tijdelijk oplossing maar zal je nooit een oplossing voor de toekomst bieden. Daarom kies ik op zulke momenten bewust voor mezelf. De dingen die ik dan bijvoorbeeld doe en waar ik blij van word:

  • Mijn kledingkast opruimen of iets lekker bakken of koken.
  • Hardlopen op het strand (zolang het nog kan). Helpt echt perfect om weer wat ruimte in mijn hoofd te krijgen.
  • Schrijven voor mijn blog.
  • Een boek lezen over zelfontwikkeling.
  • Een serie kijken die me laat lachen.
  • Een poscast luisteren die me laat lachen (Man man man de podcast en Datevermaak podcast).

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *