rust, ademen, ontspannen
Bewustleven

Zo word je relaxed in 10 seconden

Ken je dat? Dat een situatie je eigenlijk teveel wordt? Bijvoorbeeld wanneer je plotseling in een verhitte discussie met je partner terecht komt, je kritiek krijgt van je leidinggevende of je enorm gespannen bent doordat niets loopt zoals gepland? Met onderstaande techniek ben je weer relaxed in 10 seconden.

Emoties controleren

Een tijdje geleden kwam ik in een verhitte discussie terecht en stond ik met mijn standpunt lijnrecht tegenover die van iemand anders. Ik ging het gesprek met gestrekt been in. Ik zou hoe en dan bij mijn standpunt blijven, ongeacht wat zijn visie op de situatie was. Met mijn armen over elkaar en achterover leunend in een stoel ben ik het gesprek ingegaan. Mijn gezicht quasi ongeïnteresseerd en zonder gehoor te geven aan zijn woorden bleef ik mijn eigen standpunt herhalen en werd ik steeds bozer naarmate het gesprek zich vorderde.
Een paar weken later las ik het boek van Brené Brown: durf te leiden. Hierin omschrijft zij de meest effectieve manier om rekenschap te geven aan je emotie: ademhaling. Deze techniek werkt als volgt:

De truc

Adem die in door je neus en laat je buik vier tellen uitzetten
Hou je adem vier tellen in
Adem alle lucht langzaam uit door je mond en trek je buik vier tellen in
Hou je uitademing vier tellen vast

Het resultaat

Deze techniek heb ik de afgelopen weken uitgeprobeerd en werkt voor mij heel goed. In situaties waarin ik zenuwachtig ben, gefrustreerd raak, uit contact ben met mijn gevoelens, me onrustig voel, of voor het slapen gaan oefen ik deze techniek en merk ik dat er rust en ruimte in mezelf ontstaat.

Alles begint bij ademhaling

Alles begint bij ademhaling. Ademhaling is de key om ons in leven te houden. In stressvolle situaties word je ademhaling automatisch sneller en hoger. Je gaat vanuit je borst ademhalen i.p.v. vanuit je buik. Dit zorgt voor een beklemmend gevoel. In situaties waarin we ons niet veilig op ons gemak voelen reageert ons lichaam automatisch op onze emoties. Daarom worden emoties soms ook wel gevoelens genoemd. Omdat onze emotionele toestand uiteindelijk doorwerkt op je fysieke toestand.

Vaak staan we niet genoeg stil bij onze gevoelens wat ervoor zorgt dat we geen connectie maken met ons lichaam. Even stilstaan bij wat we voelen is niet iets dat we automatisch doen en juist daarom is deze techniek zo effectief. En het kost je maar 10 seconden!

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *